tisdag 11 september 2012

Pedagogisk dokumentation

Jobbar som förskollärare på en förskola. Och det är rätt trivsamt. Rätt fritt men ändå inte. Kan ju inte riktigt flexa till jobbet. Om jag öppnar kan jag ju inte få för mig att komma ett par timmar senare- måste ju vara där när förskolan öppnar. EN nackdel.
Fördel med att jobba på förskola är att jag får så enormt mycket tillbaka av barnen och att det är så roligt att se utvecklingen som barnen gör! Och att jag inte behöver sitta still en hel dag. (datajobb=nej tack) Sedan- ÄNNU en fördel är att vi kommer ut nästan varje dag! Jobbar inte i UR och SKUR förskola, så kan välja att vara inne om det regnar lite mer- då får man aktivera barnen inne i stället, och se till att de få rörelse.
Just nu håller jag på och läser om pedagogisk dokumentation, det handlar i korta drag om att se till att få barnen vara delaktiga i det du gör, dokumentera det, och reflektera tillsammans med barnen det som ni gjort. MYCKET intressant. Det är ett arbetssätt som tilltalar mig. Djupare än så kanske ska jag inte gå in på det, men ja! Är rätt inspirerad av det och av ett arbetssätt som kommer från Reggio Emilia, Italien. OCH heter just därför Reggio Emilia filisofin/pedagogik. (fiffigt va?)

 

Nog om det!

Var ju på kör igår, vilket var fantastiskt kul. Trodde att jag inte skulle klara av att sjunga- men det har gått över förväntan!! Kul att sjunga tillsammans. OCH så har vi ju en bra ledare- Putte Nelson!
När jag sedan skulle hem, var det MÖRKT ute! (vart tog sommaren vägen). Promenaden till T-banan var skön, tittade på alla fina byggnader och blev återigen förälskad i vår huvudstad! Tyvärr vart inte bilden den bästa men!
 

8 kommentarer:

  1. Vad kul!
    sv: Åh, tack så hemskt mycket finaste du!
    Ja, man får ta till vara på sådana tillfällen när de kommer. :D

    SvaraRadera
  2. Har alltid sagt att ni, förskolelärare, är klart värda en stor guldstjärna ;) Ni gör ett enormt arbete ;)

    Kramiz och ha en fin kväll.

    SvaraRadera
  3. Måste vara så mysigt att jobb amed barn ni gör ett kanonjobb kram Diana

    SvaraRadera
  4. sv: Åh, jordgubbar är verkligen jättegoda! Tack för din kommentar vännen. <3

    SvaraRadera
  5. VAd mysigt att jobba på en förskola :D

    SvaraRadera