tisdag 20 november 2012

Diagnos: Transsexualitet

Morgonen brukar börja med att jag lyssnar på P3s morgonpass, på väg till jobbet. Stundtals kan den vara underhållande. Då kan det finnsas en möjlighet att jag kommer till jobbet med leende på läpparna. (det kan hända annars också, om jag missat lyssna på morgonpassen.)


Idag han jag även få in lite nyheter. Det enda jag kom ihåg från nyhetssändning är följande. De berättar om att transsexuella vänder sig mer och mer till vården. För att få hjälp. Att byta kön. Antar jag. Det tycker jag är bra. Att även unga vågar att ta steget som känns rätt för dem. Och att det finns hjälp att få. Men det som slog mig var att för att få göra ett byte av kön måste man få en diagnos. "Hej, jag har diagnosen transsexualitet. Vad har du för diagnos?" "Åh, jag har diagnosen heterosexuell." Visst att man kanske inte "bara" byter kön så där. Eller varför inte? MEN DIAGNOS???? I mina öron låter det som det skulle vara något sjukt att ha en annan sexull läggning än den heterosexuella? Ja, detta har jag gått och funderat på idag. Och blivit lite upprörd över.

 
Bilderna hämtade från bloggen: transsexualism

6 kommentarer:

  1. Jo de är skönt att bara kunna slappa och ha sig.. Men det enda jag önskar mig är ett jobb, är väldigt påfrestande att bara gå hemma =/

    SvaraRadera
  2. Morgonpasset får mig också ofta att le.
    Håller med om att sexuell läggning inte ska vara en diagnos. MEN, att byta kön är en stor grej och framförallt unga människor måste få tänka ihop med någon utomstående om sin läggning. I ungdomen är många förvirrade kring sin identitet överhuvudtaget. Men jag är mycket glad över att det numer finns hjälp att få så att man hamnar i sitt "rätta" kön.

    SvaraRadera
  3. Lyssnar också alltid på P3 morgon!
    Och ibland sitter man där i bilen och undrar om nån ser en när man sitter och skrattar för sig själv...
    Igår skrattade jag högt åt Hannas utlägg att "- integritet går du skaffa fig när du fyllt 18!!!" Så klockrent. Jag förstår frustrationen och tanken men man agerar ju inte direkt som hon ansåg!
    Men ett program värt sin tid i guld!!!
    Anna

    SvaraRadera
  4. ALLA människor borde få vara precis som dom är utan att utomstående ska lägga sig i...... Könsbyte är väl oåterkalleligt, så det gäller att fundera många varv innan man bestämmer sig i samråd med läkare, men DIAGNOS. Vilken knäppskalle kom på det?

    SvaraRadera
  5. Men herregud, det där var väl att dumt.. Att det ska behövas sätta en diagnos på folk för att de inte trivs i sitt kön.. menmen..

    Sv; Det är riktigt tufft, men kämpar på så gott det går! Det går upp och ner, men går görd et iallafall :)

    SvaraRadera
  6. Oj..då har jag också en diagnos. Jag har diagnosen heterosexuell ;0
    Knäppt!
    Kram!

    SvaraRadera