fredag 30 november 2012

Njuter. Njuter. Njuter.

Just nu njuter jag. Det är snö ute. Julsakerna på plats. Tända ljus. Första advent på söndag. Precis som det ska när julen gör sitt intrång.
Till snöns ära, och att julen är på g, bakade jag jultårtor till mina kollegor. Min farmor gjorde fina och goda. Jag  lyckades med att få de goda. Snyggheten får komma om några år. Behöver nog öva lite till.

Smördeg, formade till stjärnor. Med plommonsylt i.


Något annat som tillhör det finska julbordet är lådorna (gratänger, typ!) . Lådorna är något som måste finnas på julbordet om det ska kallas julbord. Pratade med mamma om julen och hon skulle baka två sortes av lådor, kålrot och morotslåda. Jagville ha ytterligare, potatislåda, och erbjöd mig att laga detta. Tar lång tid och aldrig gjort lådor förut. Så det ska bli spännande att se hur jag lyckas med julrätterna. :)

En promenad på rasten, och jag njöt av vintervädret!


2 kommentarer: