fredag 11 januari 2013

Flerspråkighet!

Själv är jag tvåspråkig- finska och svenska. Tack vara mina föräldrar och släkten i Finland har jag behöllt min finska någolunda bra. Men att blogga på finska finns inte på kartan. Sedan läste jag till lärare, i svenska som andra språk, ett ämne för barn som har ett eller flera andra språk än svenska. Där läste vi om två/flerspråkighet. Det som var kul var att det uppmuntrades till att prata och använda minioritetspråket (i mitt fall finska) så mycket som möjligt. Det skulle gynna inärningen av svenska, och sedan i sin tur även andra språk.

Nu har det kommit en artikel i metro om flerspråkighet. Läs gärna den här!

4 kommentarer:

  1. Sån tur för mig som är pensionär att jag fick lära mig svenska, engelska, tyska och franska, när jag gick i skolan.

    Gilla

    SvaraRadera
  2. Ojjj hur ska det gå för mig som bara talar svenska och engelska ;)

    SvaraRadera
  3. Är också tvåspråkig, finska och svenska. Sen kan man ju engelska och lite tyska och turkiska :)
    Kram

    SvaraRadera
  4. Vad skoj att vara tvåspråkig =) Kika gärna in på min matblogg och tävla i min tävling som avslutas idag =)

    SvaraRadera