tisdag 1 januari 2013

Utmaningen

Nyårsafton gick förbi. Lugnt och stilla. Var hos en väninna. Med hennes familje. Det var faktiskt skönt att inte röja runt utan vi satt och pratade och togdet lungt fram till tolv-slaget. Bara umgicks liksom. Med våra smartphones.

För att ta mig till min vän så får jag åka en bit. Både buss och tåg. På tåget till henne så satte sig en mamma och hennes 3-4 åriga dotter. Barnet verkade vara en pratsam och lite busig liten flicka. Dock satt/var på sin plast hela resan. Strax innan jag (och hon) skulle gå av vänder hon på sig och jag ler mot henne. Då räcker ungen ut sin tunga. Jag kan ju inte vara sämre, så gör likadant. Hon gömmer sig bakom sätet och så tittar hon upp igen och ler. Så härlgit möte vi fick.

Middagen blev en trerättersmiddag. Förrätten blev rivna zucchinis stekta/rörda i smakrik ost, med toppat stekt bacon. Väligt gott.

 
Till varmrätt åt vi pommes och stekt kyckling. Med broccolig rörda i vitlök och chilisås.
Och glassen blev inte fotat som vi åt till efterrätt.
Under middagen började vi prata om min farmor av någon anledning. Då frågade dottern i familjen om hon var död. Jag sa att det var hon. Varpå jag fick frågan om hon var gammal. Det var hon. Hon undrade då hur gammal man blir när man dör. Dottern vet att jag har en syster som är död också så hon vet att man behöver inte vara gammal för att dö. Vi pratade om att för det mesta dör man när man är gammal och att vara över 80 år är gammalt. En del blir hundra. Det något som man inte kan göra något åt. Du har hela livet framför dig! Då sa hon hon ja, jag ska leva länge. Jag kasnke dör när jag är nio. (idag är hon sex år) Det var en lång tid för henne! Vi sa att hoppas du lever lite längre, till du är 99!
 
Sedan var det dags för barnen att få sova en stund innan raketerna skulle smällas. Och då satt vi vuxna och babblade på.
 
Sedan var det dags och båda barnen var jättefachinerade över fyrverkerierna.
 
OCH NU: Till utmaningen/ar. Det har lyckats bli flera utmaningar. Att låta bli socker. (i onödiga mängder) och att röra på sig mer. Det är flera som tagot utmaningen om att låta bli en massa sockerätande. NI är väl med fortfarande? Anna, Johanna och Jenny? Än så länge går det bra. Såg dock att jag har köpt 2 kilo socker till baknking- men inte öppnat den än. Bakar inte så ofta så vi får se om jag inte använder den. NÅN som vill ha socker?
Blev även utmanad av att röra på mig mer av Jenny. TACK! Det tar jag gärna. Och det tror jag jag kan fixa lätt! (lite kaxig är jag här....)
 
ÄNNU EN GÅNG: gott nytt år!
 
 

7 kommentarer:

  1. Önskar dig en härlig start på 2013. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  2. Önskar dig en god fortsättning på 2013. Kram.

    SvaraRadera
  3. Sv: Jag ångrar starkt att jag var det faktiskt, ska aldrig mer åka in på mellandagsrean första dagen!

    SvaraRadera
  4. Det är skönt att kunna ta det lugnt också :)

    SvaraRadera
  5. Hoppas du får ett underbart 2013!

    SvaraRadera
  6. Jag hade också en lugn nyår. Jag jobbade :)
    Jag slutade med socker och började att ta promenader. Och jag gick ner 6 kilo.
    Så man behöver inte göra så mycket för att gå ner.
    Men grädde och Crème fraîche till maten...det kör jag fortfarande med.
    Man måste få njuta lite också, här i livet! ;)
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Åh så söt & vacker du är! Låter som en underbar nyårsafton. :)
    sv: Åh, den mjuka pepparkakan var så otroligt god. ♥

    SvaraRadera