söndag 27 april 2014

Kulturnatt

Det blev en härlig kväll igår med vänner. Kulturnatt i Stockholm. Olika kulturaktiviteter som man fick gå och kika på gratis. Kulturnattens hemsida kan berätta mer om vad kvällen innehöll. 

Söder var det hela kvällen. Med en vandring på Söder. Min favoritdel av Stockholm visade sig ha en förklaring. Tänk att stora delar av Söder har varit en sjö! Bara det. Men detta var inte förklaringen till varför jag trivs på söder. Vandringen handlade om häxprocesser. Under 1600-talet var det vanligt att ange häxor för trolldom. Och att ha tjänat djävulen. Om jag fattade det rätt var det många finnar som flyttades till Sverige då och flera finskor blev avrättade som häxor. Har jag nämnt att jag är finsk och ibland känner jag mig som bitch.... Okej. Jag fattade inte riktigt allt. Men förstod att det var många finnar som var inblandade i häxprocesser. På Katarina kyrkogård fanns det ett minnesmärke..

2 kommentarer:

  1. Jo vi skall ta vara på det mysiga idag heller vi gjorde det igår när gubben fick ställa sig vid grillen.. Idag skall vi städa ur hundgården så hunden kan vara där. ;). Och sen far jag och jobbar.

    SvaraRadera
  2. Och sedär..är det inte dej man ser vid minnesmärket?! Förstår att du hade en trevlig kväll!

    SvaraRadera