onsdag 13 augusti 2014

Lärare

Det är en av valfrågorna. Läraryrket. Statusen. hur får man fler välja yrket? Och frågan; vilka väljer det/ska alla bli lärare? Jag tror att alla passar inte att vara lärare. Det är ett viktigt yrke. Att få barn och elever att vilja lära sig nytt. Söka efter information och lära sig kritisk tänkande. Det finns många bra lärare som verkligen engagerar sig i barnen och deras utveckling. Jag vill att det ska satsas på att fler ska bli riktigt bra lärare. jag har inga lösningar på hur en lärare ska få mer status. Men jag tycker att det är en grej att få en legitimation- någon som inte har utbildad sig ska inte kalla sig för lärare. Vi har ändå läst minst 3,5 år högskola. Jag kan ju inte kalla mig för sjuksköterska bara för att jag kan ibland tala om vad jag är för sjuk- som halsfluss, förkylning etc. Alla har vi ju varit sjuka- men hur många söker yrket sjuksköterska liksom?
Well- snart ska jag iväg och jobba- och inspirera till mer lärande! 
Hittade på här. LÄS denna blogg....

3 kommentarer:

  1. Lärare är viktiga! Men man blir rädd när man hälsar på i en skola nu för tiden. Jäkla ljudnivå och noll respekt! Lite ordning i klassen hade skapat bättre arbetsmiljö, lite regler i det hela och så kanske fler ville bli lärare? Som det är nu får eleverna bete sig hur som helst! Tycker jag...

    SvaraRadera
  2. Ja det är nog ett av problemen att ungar inte har någon grundhyfs längre :)

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Att vara lärare idag är nog svårt.När jag växte upp hade vi en ensamstående småskolslärarinna som var så snäll.När man fick henne i slöjden,som började i trean,tog hon igen skadan.Världens elakaste fröken.Ni vet på denna tid fanns inget skolk.Men,en dag kom inte Inga.Fröken frågade var är Inga.Det blev knäpptyst,till en kaxig elev sa,nej Inga kommer inte för du är så elak!Ännu tystare blev det.Och fröken blev både röd o vit i ansiktet.och sa,sitt berömda det är ju fruktansvärt!Ska tala med Ingas föräldrar!
    Men fröken kunde säga till mig,Inger du som har en sån duktig mamma och du är hopplös.Tror du att man gillade slöjden.Usch nej! Kram,Inger

    SvaraRadera