måndag 3 november 2014

Barnfettma

Det är något jag skulle vilja göra något åt. Kanske inte själv men vara med och påverka. Nu har det kommit nya studier om barnfetma. Många familjer i utsatta områden och familjer som är socialekonomiskt utsatta är den gruppen där barnfetman är stor. För mig är det viktigt att skolan och förskolan ser till att det finns bra mat och att barn får röra på sig. Även skolhälsovården är en viktig del, som kan kartlägga hur det står till. Sedan har ju föräldrarna ett stort ansvar, men kanske behöver lite stöd och ledning att komma på bra spår. 
Rör du på dig, har du lättare att lära dig, finns flera studier som ger stöd för detta. Om du inte får använda din kropp, har du även svårt att koncentrera dig. 
Jag vill gärna inspirera till mer rörelse och bra kostvanor i skolan och förskolan. 

Nu startar jag en ny vecka! Nya utmaningar. 


2 kommentarer:

  1. Jag håller fullkomligt med dej!
    MEN nog bör det största ansvaret ligga hos föräldrarna?! Visst har skolan och förskolan/barnomsorgen ett stort ansvar i att ge en allsidig, näringsrik mat och se till att barnen får röra på sig men vad hjälper det när de sitter framför datorn hela den lediga tiden hemma och äter O´boy och sötlimpa till frukost och får bestämma mellan pizza eller hamburgare till middag?
    Alla ska dra sitt strå till stacken för en bra grund.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Tack för alla fina kommentarer hos mig! :) �� och välkommen åter!

    SvaraRadera