torsdag 23 april 2015

Jag är glad!

Idag gjorde jag något som var plågsamt. Psykiskt. Jag har gått och oroat mig. Under denna vår har jag fått göra undersökning av hjärtat. Först långtids-EKG (band-EKG) I ett dygn hade jag den på mig. Idag var jag iväg till sjukhuset igen. För att ta ultraljud på hjärtat. Kolla så att den funkar som den ska. Varför kan man ju undra. Jo. För nästan exakt 16 år sedan fick jag besked om att min syster hade tuppat av vid en innebandy-match. Den orkade inte med. Jättekonstigt var det för mig. Hon var ju ung. Och idrottade. Felet var att hon hade ett medfött hjärtfel- som gjorde att hjärtat som fått jobba extremt mycket, inte orkade längre. Musklerna i höger kammare fanns knappt. Och då orkade inte hjärtat pumpa blod. Rätt enkelt beskrivet. Well. Nog med det. För några år sedan åkte en annan från familjen in med samma symtom, och det konstaterades att hon hade samma fel. Detta gjorde att det blev undersökningar om arv och gener. Och jag har då ett genfel som kan ge hjärtfelet. Så kontrollerna är bara av ren rutin. Och fick ett förhandsbesked redan nu. Hjärtat mår bra. Skönt det. Nu kan jag träna på som vanligt. IGEN. LYCKA!!! Och en massa saknad. En blandning av känslor idag. 
Jag mår bra. Jag tar till vara på livet. Jag njuter. 

2 kommentarer: